«ΑΝΩ ΠΟΛΙτισμός: Ανακαλύπτω, δημιουργώ, παίζω»

Κατά το σχολικό έτος 2018-2019 υλοποιήθηκε στο σχολείο μας το πολιτιστικό πρόγραμμα  με τίτλο «ΑΝΩ ΠΟΛΙτισμός: Ανακαλύπτω, δημιουργώ , παίζω» στο πλαίσιο των Πολιτιστικών Δικτύων: «Μουσείο – Πόλη – Μνημείο» και «Φωτο-εικαστικές ανιχνεύσεις».

Σκοπός του προγράμματος ήταν να «ανακαλύψουν» οι μαθητές/ τριες βιωματικά και συνεργατικά την Άνω Πόλη της Πάτρας, την «Άλλη Πάτρα», μια περιοχή  εμβληματικής αξίας για την ιστορία της πόλης μας. Πέραν τούτου και σε ένα δεύτερο επίπεδο, η παιδαγωγική ομάδα στόχευσε στην αποτύπωση της εικόνας της Άνω Πόλης μέσα από ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι .

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος οι μαθητές/τριες συμμετείχαν στις ακόλουθες δράσεις και δραστηριότητες:

  • Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: Μουσείο – Πάτρα – Μνημείο «Μια πόλη, μια διαδρομή με πολλαπλές αφηγήσεις», το οποίο διοργάνωσε το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών. Η ομάδα περιηγήθηκε την Άνω Πόλη, γνώρισε βιωματικά τα σημαντικά σημεία ενδιαφέροντος της περιοχής μέσα από την εμπεριστατωμένη και γλαφυρή ξενάγηση της υπευθύνου, κυρίας Μανωλοπούλου Γεωργίας. (βλέπε σχετική ανάρτηση)
  •  Μελέτη μέσα από βιβλιογραφικές και διαδικτυακές πηγές του πολεοδομικού σχεδιασμού της Άνω Πόλης από την εποχή του σχεδίου Βούλγαρη, των συνοικιών, πλατειών, σημαντικών οδών και  κτηρίων, οικιών  από τον 19ο αιώνα ως σήμερα , ναών, χώρων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και εθίμων που συνδέονται με την περιοχή.
  •  Αξιοποίηση των παραπάνω με τη δημιουργία εκπαιδευτικού παιχνιδιού. Συγκεκριμένα  αξιοποιήθηκε το  επιτραπέζιο παιχνίδι «Φιδάκι». Η επιλογή του έγινε λόγω της δημοφιλίας του και των κλιμάκων που το χαρακτηρίζουν, οι οποίες αποτελούν στοιχείο σύνδεσης της Κάτω με την Άνω Πόλη της Πάτρας. Οι μαθητές δημιούργησαν ψηφιακό ταμπλό για το «Φιδάκι της Άνω Πόλης», το οποίο διαμορφώθηκε με βάση επιπρόσθετους κανόνες που επινόησαν προκειμένου να υπηρετηθούν οι ανάγκες του εκπαιδευτικού χαρακτήρα του παιχνιδιού. Προχώρησαν επίσης στη συγγραφή ερωτήσεων  κλειστού τύπου για το εκπαιδευτικό παιχνίδι,  καθώς και συνοπτικού πληροφοριακού υλικού για κάθε ερώτηση, για να εμπλουτιστούν οι γνώσεις των παικτών και να ενισχυθεί ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας του παιχνιδιού.
  • Διήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη στα Ιωάννινα: Η ομάδα είχε την ευκαιρία αφενός να γνωρίσει την ιστορική πόλη  και την εξέλιξή της στο πέρασμα του χρόνου, έχοντας ως σημείο αναφοράς το κάστρο και αφετέρου να την συγκρίνουν με την Άνω Πόλη της Πάτρας, εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές. Παρακολούθησαν την εκπαιδευτική δράση «Τον κόσμον όλον ου ψηφά το κάστρο των Γιαννίνων» με  υπεύθυνη την αρχαιολόγο του Βυζαντινού Μουσείου Ιωαννίνων, κυρία Πολυξένη Δημητρακοπούλου. (βλέπε σχετική ανάρτηση) Διάχυση του παραγόμενου προϊόντος του προγράμματος: Τις δύο τελευταίες ημέρες του διδακτικού έτους τα μέλη της ομάδας παρουσίασαν στους συμμαθητές/τριες των τμημάτων τους το εκπαιδευτικό παιχνίδι που δημιούργησαν και μοιράστηκαν μαζί τους την εμπειρία του  σε αγώνες που οργάνωσαν και συμμετείχαν.

Η παιδαγωγική ομάδα ευχαριστεί τους μαθητές/τριες που συμμετείχαν στο φετινό πρόγραμμα και τους συγχαίρει για τη δημιουργικότητα που τους διέκρινε. Εκφράζει επίσης θερμές ευχαριστίες στον κύριο Ψάχο Γεώργιο  εκπαιδευτικό κλάδου ΠΕ04. 01 , ο οποίος εθελοντικά πρόσφερε πολύτιμη βοήθεια καθ΄όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Τέλος αποχαιρετά με ιδιαίτερη συγκίνηση τους μαθητές και μαθήτριες της Γ΄τάξης που με τη συμμετοχή τους στήριξαν τα προγράμματα που υλοποιήθηκαν όλα τα χρόνια της παρουσίας τους στο σχολείο και τους εύχεται μια συναρπαστική πορεία προς τη γνώση, την ενηλικίωση και την κατάκτηση προσωπικών στόχων και οραμάτων!

                                                                                                               Η παιδαγωγική ομάδα

                                                                                                            Αλεξανδρή Αθανασία , ΠΕ02

                                                                                                              Λάζου Ξένια, ΠΕ02

Ακολουθεί ενδεικτικό φωτογραφικό υλικό.

Παιχνίδια ενδυνάμωσης της ομάδας

Το «Φιδάκι της Άνω Πόλης» -ταμπλό και ερωτήσεις

Οι πρώτες δοκιμές …

6nansinef

Η ομάδα εν δράσει ….

DRASEI2
7nansixara
drasei3

ΔΙΗΜΕΡΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΑ ΙΩΑΝΝΙΝΑ

Στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος με θέμα: «ΑΝΩ ΠΟΛΙτισμός: Ανακαλύπτω, Δημιουργώ, Παίζω» πραγματοποιήθηκε διήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη στα Ιωάννινα στις 28 και 29 Μαρτίου 2019. Συμμετείχαν τριάντα – δύο (32) μαθητές/τριες και τρεις (3) συνοδοί εκπαιδευτικοί: η κυρία Αθανασία Αλεξανδρή, η κυρία Ξένια Λάζου και ο κύριος Γιώργος Ψάχος.

Στόχος της επίσκεψης ήταν αφενός οι μαθητές/ τριες να γνωρίσουν την ιστορική πόλη των Ιωαννίνων και την εξέλιξή της στο πέρασμα του χρόνου, έχοντας ως σημείο αναφοράς το κάστρο και αφετέρου να την συγκρίνουν με την άνω πόλη της Πάτρας, εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές. Ο στόχος αυτό επιτεύχθηκε στο ακέραιο. Οι μαθητές / τριες εφοδιασμένοι με υλικό για τον προορισμό τους, το οποίο ετοίμασε η παιδαγωγική ομάδα και σε συνεργασία με την υπεύθυνη του Βυζαντινού Μουσείου Ιωαννίνων, κυρία Πολυξένη Δημητρακοπούλου, παρακολούθησαν την εκπαιδευτική δράση: «Τον κόσμον όλον ου ψηφά το κάστρο των Γιαννίνων». Η δράση διήρκησε συνολικά τρεις ώρες, δύο ώρες ξενάγηση στην περιοχή του κάσρου και μία ώρα βιωματικό παιχνίδι.

Αξιοσημείωτη επίσης, ήταν και η επίσκεψη στο Μουσείο Αργυροτεχνίας, το οποίο βρίσκεται μέσα στο χώρο του κάστρου. Η ομάδα είχε την ευκαιρία να γνωρίσει την παραδοσιακή τέχνη των Γιαννιωτών, να απολαύσει τα περίτεχνα εκθέματα και να παίξει διαδραστικά ψηφιακά παιχνίδια που προσφέρονται από το Μουσείο. Επιπλέον, σημαντικός σταθμός του διημέρου ήταν η επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης. Οι μαθητές/τριες ξεναγήθηκαν στο χώρο, μελέτησαν την αρχιτεκτονική του αρχαίου θεάτρου και παρουσίασαν αποσπάσματα από την τραγωδία του Ευριπίδη «Ελένη». Παράλληλα, με τη συνοδεία των καθηγητών τους περιηγήθηκαν στην πόλη, περπάτησαν στα γραφικά σοκάκια και στο παραλίμνιο, απόλαυσαν την υπέροχη θέα από τα Λιθαρίτσια, γεύτηκαν τις τοπικές λιχουδιές, κυρίως το γιαννιώτικό μπακλαβά. Φυσικά, δεν έλειψαν τα επικοινωνιακά παιχνίδια, τα τραγούδια, οι αστεϊσμοί, τα πειράγματα και οι συζητήσεις.

Ανακεφαλαιώνοντας, η επίσκεψη ήταν εποικοδομητική. Οι μαθητές/τριες αποκόμισαν εμπειρίες, γνώσεις, βιώματα και πλούσια συναισθήματα. Για δύο μέρες ξέφυγαν από το παραδοσιακό μοντέλο μάθησης και γνώρισαν την εναλλακτική, βιωματική εκπαίδευση. Ήρθαν κοντά με τους συμμαθητές/τριες τους, ενίσχυσαν τους φιλικούς τους δεσμούς και ανέπτυξαν νέους. Ταυτόχρονα είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν με τους συνοδούς εκπαιδευτικούς σε ένα διαφορετικό πλαίσιο. Αξίζει να επισημανθεί η άριστη συνεργασία μαθητών – εκπαιδευτικών σε όλη τη διάρκεια της εκδρομής.   Εν κατακλείδι, η διήμερη επίσκεψη στα Ιωάννινα άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις στους μαθητές/τριες και στους συνοδούς εκπαιδευτικούς.

Ακολουθεί ενδεικτικό φωτογραφικό υλικό

JIANENA1
JIANENA2
JIANENA4
JIANENA6
JIANENA5
JIANENA3

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΝΩ ΠΟΛΗ 

Στις 27 Φεβρουαρίου 2019 πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στην Άνω Πόλη, σε συνεργασία με το αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών. Συγκεκριμένα, η κα Μανωλοπούλου Γεωργία μάς πρόσφερε μια γλαφυρή, ενδιαφέρουσα και εμπεριστατωμένη ξενάγηση, για την οποία την ευχαριστούμε θερμά.
Ακολουθεί μια σύντομη παρουσίαση των σημαντικότερων σταθμών της πολιτιστικής μας διαδρομής εμπλουτισμένη με σύντομες επισημάνσεις για αυτούς.
Η αξέχαστη περιήγησή μας είχε ως αφετηρία το Κάστρο, την ακρόπολη της Πάτρας, που η ιστορία του συμβαδίζει με την ιστορία της πόλης. Ζωντανό, αν και λεηλατημένο πολλές φορές, στέκει όρθιο για να θυμίζει τις στρατιές αυτών που θέλησαν να το κατακτήσουν. Βυζαντινοί, Σλάβοι, Σαρακηνοί, Φράγκοι, Ενετοί, Οθωμανοί, Γάλλοι διεκδίκησαν ο καθένας στην εποχή του το σύμβολο – προστάτη της Πάτρας.
Κατηφορίζοντας, στην πλατεία Κορύλλου, συναντήσαμε το Παλαιό Δημοτικό Νοσοκομείο σε σχέδια του Δανού αρχιτέκτονα Θ. Χάνσεν, το οποίο θεμελιώθηκε το 1857 από το βασιλιά Όθωνα και λειτούργησε ως νοσοκομείο μέχρι το 1973. Σήμερα αξιοποιείται ως χώρος πολιτιστικών εκδηλώσεων και στεγάζει μόνιμα το Λαογραφικό Μουσείο.
Ακολούθησε ολιγόλεπτη στάση στις σκάλες της Αγίου Νικολάου για να απολαύσουμε την υπέροχη θέα. Οι Σκάλες της Αγίου Νικολάου με τα 199 σκαλοπάτια είναι οι μεγαλύτερες σκάλες που ενώνουν την Ανω πόλη με την Κάτω. Οι άλλες είναι οι Σκάλες Γεροκωστοπούλου, Σκάλες Πατρέως και οι Σκάλες Τριών Ναυάρχων.
Προχωρώντας προς την οδό Γερμανού, αντικρίσαμε το στολίδι της Πάτρας, το Ρωμαϊκό Ωδείο, το οποίο χτίστηκε στο α΄ μισό του 2ου αι μ.Χ. πολύ κοντά στο Ρωμαϊκό Στάδιο. Η επιλογή της θέσης του δεν ήταν τυχαία, αφού μαζί με το Στάδιο αποτελούσαν την πολεοδομική ενότητα του θεάματος.
Παρακείμενη του Ρωμαϊκού Ωδείου , η πλατεία Αγίου Γεωργίου ή 25ης Μαρτίου. Πρόκειται για ιστορική πλατεία που συνδέθηκε με την επανάσταση του 1821. Σύμφωνα με κάποιες πηγές, σ’ αυτήν ο Παλαιών Πατρών Γερμανός και οι αγωνιστές της Αχαΐας κήρυξαν την έναρξη του αγώνα εναντίον των Τούρκων.
Απέναντι από την πλατεία θαυμάσαμε τη διώροφη οικία Γαλανοπούλου, η οποία αποτελεί δείγμα αστικής κατοικίας του Μεσοπολέμου. Επίσης, αξιοπρόσεκτο σημείο της οδού Γερμανού είναι οι Στοές∙ επίδραση από τη γειτονική Ιταλία, είναι ιδανική λύση για το κλίμα της πόλης, προσφέροντας σκιά το καλοκαίρι και προστασία από βροχές το χειμώνα.
Συνεχίσαμε την περιήγησή μας, κατεβαίνοντας τις πετρόκτιστες και παλαιότερες Σκάλες της Πατρέως που μας οδήγησαν στην οδό Ηφαίστου, στο Ρωμαϊκό Στάδιο, το οποίο ήταν προσφορά του αυτοκράτορα Δομιτιανού προς την πόλη το 86 π.Χ. Στο στάδιο γίνονταν αθλητικοί αγώνες, αλλά και μουσικοί, θεατρικοί και ποιητικοί.
Τέλος, αφήνοντας πίσω τα ρωμαϊκά μνημεία, καταλήξαμε στην πλατεία Γεωργίου, μπροστά σε ένα μεταγενέστερο στολίδι της πόλης μας, το θέατρο Απόλλων , σε σχέδια του αρχιτέκτονα Έρνστ Τσίλλερ ,το οποίο κοσμεί από το 1872 την πλατεία Βασιλέως Γεωργίου.
Εν κατακλείδι, η πολιτιστική μας διαδρομή στην «άλλη Πόλη» , όπως την αποκαλεί ο συντοπίτης μας λογοτέχνης Κώστας Λογαράς, πρόσφερε στην ομάδα μας τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε βιωματικά τη φυσιογνωμία μιας περιοχής εμβληματικής αξίας για την ιστορία της πόλης μας. Ταυτόχρονα αποτελεί αφετηρία δημιουργικών δραστηριοτήτων που έπονται…
Στιγμιότυπα από την πολιτιστική μας διαδρομή

2
111
IMG 7896
IMG 7878